Foto: Bokomslag - Our bodies tell God's story
Foto: Bokomslag - Our bodies tell God's story

Our Bodies Tell God’s story

Kroppens teologi er ikke teologi om kroppen, men teologi av kroppen. Det handler ikke om hva Gud forteller oss om kroppen, men om hva kroppen forteller oss om Gud.

Den tidligere pave Johannes Paul II, som først introduserte begrepet, kalte kroppen for «det femte evangelium». Her sier han noe så radikalt som at dersom vi ikke hadde Matteus, Markus, Lukas eller Johannes, så kunne vi likevel ha lest evangeliet direkte av kroppene våre. Evangeliet er rett og slett stemplet inn i kroppene våre. Ut av dette utledet han en overordnet forståelse av menneskets seksualitet, en lære Christopher West gjør tilgjengelig i boka Our Bodies Tell God’s story, og for å si det forsiktig: Han gjør det fremragende,

Som svar på en verden full av seksuelt kaos og kjønnsforvirring, tilbyr denne boka et grundig bibelsk blikk på betydningen av kroppen, kjønn, kjønn og ekteskap, men uten å grave seg ned i detaljer. West viser hvordan Johannes Paul utleder en kristen seksualetikk med utgangspunkt i den store fortellingen: Hva Gud ønsker med oss.

Christopher West er en av verdens mest anerkjente formidlere av Johannes Paul IIs sin lære om kroppens teologi. Han har spesialisert seg i å gjøre denne undervisningen tilgjengelig for alle kristne, men særlig med tanke på protestanter.

Det Johannes Paul II vil fortelle, er at Bibelen forklarer, fra begynnelse til slutt, en historie om ekteskapet. Det begynner med ekteskapet mellom mann og kvinne i et jordisk paradis og ender med ekteskapet til Kristus og kirken i et evig paradis.

Johannes Paul II forklarer at kroppene våre forteller en guddommelig historie og forkynner selve evangeliet. Som mann og kvinne og i oppfordringen om å bli “ett kjøtt”, avslører kroppene våre et “stort mysterium” som speiler Kristi kjærlighet til kirken (Ef 5: 31-32). Denne boken gir en befriende snarere enn undertrykkende tilnærming til seksuell renhet, utforsker den sanne betydningen av sex og ekteskap, og tilbyr en overbevisende visjon om hva det vil si å bli skapt mann og kvinne.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Andre bøker
Foto: Bokomslag - Nakne uten skam

Nakne uten skam

Teologen og forfatteren Stefan Gustavsson har utgitt mange bøker som gir et forsvar for den kristne tro i en stadig mer avkristnet verden. I denne

Samlivsrevolusjonen av Kjell Skartveit

Samlivsrevolusjonen

Her følger Jon Kvalbeins anmeldelse av boka Samlivsrevolusjonen publisert i Dagen 4. januar 2018: La det straks være sagt: Dette er en meget viktig bok

Boken Normløst

Normløst

Vi står overfor en revolusjon som vil endre hele vår forståelse av kjønn, seksualitet og samliv Radikal kjønns- og samlivs­revolusjon Boka «Normløst. Hvordan radikal kjønnsteori erobret

Den gode familien

Har du noen gang hatt behov for å forsvare ekteskapets posisjon uten å måtte bruke teologiske argumenter, men ikke hatt tilgang til relevante fakta? Da

Andre bøker
Is God Anti-gay?

Sam Alberry: Is God anti-gay?

Boka Is God anti-gay? er en fabelaktig liten bok der forfatteren drøfter og svarer på sentrale spørsmål knyttet til hva Bibelen sier om blant homoseksualitet

Bokomslag - Menneskeverd i klinikk og politikk

Menneskeverd i klinikk og politikk

Bioteknologiloven er under et stadig press, og forslag som for få år siden ikke engang ble vurdert, diskuteres i dag med den største selvfølgelighet. En

Foto: Bokomslag - Nakne uten skam

Nakne uten skam

Teologen og forfatteren Stefan Gustavsson har utgitt mange bøker som gir et forsvar for den kristne tro i en stadig mer avkristnet verden. I denne

Foto: Bokomslag - Det heliga aktenskapet

Det heliga äktenskapet

Hva er et ekteskap, og kan kirken egentlig si nei til likekjønnede ekteskap? Emma Auda er prest i den Evangelisk-lutherske kirken i Finland og i