Foto: Stillbilde fra postens julereklame

Postens mindreverdighetskompleks

«Skaff deg jobb i postvesenet, så er du sikret for livet.» Ordene tilhører min mormor, og ble uttalt en gang på 80- tallet. Lite visste hun at konseptet «brev» kom til å bli forhistorisk. På 80- tallet var nemlig postvesenet ensbetydende med stabilitet og trygghet.

Det er nok langt fra det trauste postvesen til innovative startups. Alle som noen gang har jobbet i offentlig sektor vet at man fra tid til annen kan rammes av en distinkt følelse av å ikke være kul nok. For man vil jo være hipp og kul, ikke traust og kjedelig.

Det er derfor høyst forståelig at postvesenet ønsker å ikle seg keiserens nye klær, i form av sin konstruerte selskapsstruktur, og framsnakke sine mer innovative sider. Så kanskje vi glemmer litt at Posten AS er heleid av staten, i praksis med monopol. Altså; fortsatt et postvesen.

De to siste årene har julenissen vært «offeret» i postvesenets reklamefilmer. La det være sagt; det er tross alt bedre enn den smått blasfemiske tilnærming som fant sted i 2019, hvor man valgte å ærekrenke jomfru Maria for å få fram hvor lidderlig flinke man var på postombæring.

I 2020 kunne postvesenet høste politisk korrekt applaus da nissen viste seg å ha blitt en utbrent hvit privilegert mann, som mente klimaendringer var «fake news» og som i beste «metoo»-stil inviterte kvinner til å sitte på fanget.

Denne filmen provoserte kanskje ikke så mange rent direkte. Det mest irriterende var nok hvor skamløst man kastet seg på «woke»-bølgen.

I år har de valgt å la Harry møte Santa til tonene av «Det hev ei rose sprungen». Dette høster forutsigbar hyllest fra inn- og utland. Litt som da vår kjære kong Harald ble elevert til vår tids største retoriske begavelse fordi han i en tale ytret de magiske ord: «Jenter som liker jenter, og gutter som liker gutter.»

Postvesenet er nok meget klar over at reklamen støter enkelte grupper, og for hvert eneste ´hyll´, er det nok noen som skifter kanal i ren indignasjon.

Dere kan allerede nå droppe den planlagte 2022-filmen med den kjønnsløse julenissen i regnbuedrakt.

Den observante leser har nok lagt merke til at jeg konsekvent benytter begrepet «postvesenet» og ikke Posten. Det er ikke for å gni det inn at Posten ikke er en slik innovativ og nyskapende bedrift slik de gjerne ønsker å framstå. (Der gjorde jeg det visst likevel. Beklager.)

Det er for å minne oss om at vi alle har et like stort eierskap til denne tradisjonsrike institusjonen. Det blir derfor feil når vesenets markedsavdeling og reklamebyrå i fri dressur krenker jomfru Maria, og politiserer eller homofilerer julenissen.

Her bør postvesenet lære av statsbanene, (ja, jeg vet de heter Vy.) og fokusere mer på at julehøytiden også er barnas høytid.

Den reklamen hvor Disney utspiller seg i togvogna, og hva med den reklamen der jenta gradvis får mer og mer dialekt jo nærmere toget tøffer seg inn mot stasjonen. Helt nydelig. Statsbanene har skjønt det!

Så postvesenet: Dere kan allerede nå droppe den planlagte 2022-filmen med den kjønnsløse julenissen i regnbuedrakt. Dere er kule likevel. Takk for at dere leverer pakkene!

 

Ole Gramstad Jensen

Dele
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Relaterte saker
Foto: Juan Gomez fra Unsplash

Trettebergstuen trår til

Sommeren 2021 var det varslet at regjeringen Solberg ville legge frem forslag om forbud mot såkalt «konverteringsterapi» eller homoterapi – et uttrykke som kanskje er

Foto: Towfiqu Barbhuiya fra Unsplash

Pride – en horisontal revolusjon

Pride-bevegelsen har som mål definitivt å avvikle den kristne tradisjonens seksualetikk som normerende for samfunnet. Det betyr at heteroseksualitet som utgangspunkt oppfatning av samliv, formering