Ordet “kvinne” fjernes fra menstruasjonsprodukter

Foto: Chris Murray Unsplash
Foto: Chris Murray Unsplash

Dagbladet skriver at den britiske kosmetikkjeden Superdrug har valgt å fjerne ordet «kvinne» fra en ny linje med menstruasjonsprodukter.

Bakgrunnen for endringen er for å få transpersoner og ikke-binære til å føle seg mer inkludert, ifølge Dazed.

En talsperson for Superdrug sier i en uttalelse: «Når vi skriver tekster for produktene, er vi klar over at det kan være kunder som er i ferd med å skifte kjønn eller som identifiserer seg som ikke-binære, men som fortsatt menstruerer, på samme måte som andre kvinner som bruker produktene. Derfor følte vi at ‘person’ var mer et mer inkluderende ord å bruke enn ‘kvinne’».

Går viralt med utflod-video

Selskapet har fått mye skryt for initiativet. En Twitter-bruker, @gracelatter, skriver at hun er veldig imponert over Superdrug. En annen på Twitter skriver at hun synes det er veldig positivt å se, og at det inkluderer kvinner, transmenn og ikke-binære.

Ikke alle er enige i at det er riktig å fjerne ordet kvinner. På Twitter kommer det fram flere kritiske stemmer: «En kvinne menstruerer. Ikke menn».

Det er ikke første gang et merke for menstruasjonsprodukter endrer produktene sine for en mer transvennlig tilnærming. Always valgte i fjor høst å fjerne venussymbolet fra sin forpakning, fordi det tradisjonelt sett har blitt brukt til å representere kvinner og det kvinnelige kjønn, omtalte Dazed da.

Endringen skjedde etter aktivister mente symbolet ekskluderte kunder som ikke identifiserte seg som kvinner.

Det ble godt mottatt hos mange, mens andre oppfordret til å boikotte selskapet på grunn av dette, blant annet flere TERFs (trans exclusionary radical feminists. journ.anm.)

Et av de markedsledende produsentene for menstruasjonsprodukter i Skandinavia, Libresse, jobber med inkludering og mangfold på alle nivåer.
Til Melk & Honning uttaler en av pressekontaktene til Libresse, at det er ingen grunn til å skille mellom dem som trenger å bruke produktene de lager:

– Vi prøver å jobbe med mangfold på alle nivåer. I de to siste kampanjene hadde vi også ikke-binære og transpersoner i filmene. Dette er ikke noe vi roper høyt om, fordi vi mener at representasjon fungerer bedre når det blir en naturlig del av det du ser, enn om man gjør en stor greie ut av det.

Dele
Share on email
E-post
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Bli med i diskusjonen
Flere

Aktuelle nyheter

Foto: Maria Oswalt fra Unsplash

Frankrike liberaliserer sin abort- og bioteknologilov

Den franske nasjonalforsamlingen har denne måneden godkjent en liberalisert bioteknologilov som innebærer vidtrekkende liberalisering. Blant annet vedtok nasjonalforsamlingen statsfinansiert assistert befruktning for lesbiske par og enslige