Tidligere har det vært opp til hver enkelt rektor å avgjøre om skolen skal markere mangfold med regnbueflagget. Nå skjærer skolesjefen gjennom. Han ønsker en koordinert markering i hele kommunen.

– Som en markering av mangfold og inkludering, ber jeg om at alle skoler flagger med regnbueflagg fredag 12. juni i år, sier Bjørn Nøttum.

Kombineres med undervisning

Flaggingen er ikke bare en symbolsk handling. Den knyttes direkte til det pedagogiske opplegget i klasserommene. Skolene skal gjennomføre et eget undervisningsopplegg om temaet enten på selve dagen eller i løpet av uka.

Målet er å skape en felles ramme rundt verdier som inkludering og aksept.

Slutt på ulik praksis

Det har de siste årene vært variasjoner mellom skolene i Karmøy når det gjelder bruk av regnbueflagget. Noen har valgt å flagge aktivt, mens andre har avstått. Dette vil skolesjefen nå ha slutt på.

– De siste åren har det vært opp til den enkelte skolen om de ønsker å flagge, men vi ønsker nå en felles praksis i hele grunnskolen i kommunen, forklarer Nøttum på kommunens nettsider.

Beslutningen betyr at samtlige elever i Karmøy-skolen vil møte det samme visuelle uttrykket når de kommer på skolen den andre fredagen i juni.